راهنمای سفر سه روزه به نجف

روز اول و زیارت در بارگاه ملکوتی امام علی (ع)

فرقی نمی‌کند چگونه به نجف اشرف سفر کرده‌اید، سفر هوایی را انتخاب کرده‌اید و از فرودگاه نجف راهی هتل می‌شوید یا پیاده تمام مسیر را به شوق زیارت طی کرده‌اید.به‌هرحال بعد از طی مسافتی طولانی حتماً دل در دلتان نیست تا هرچه زودتر به بارگاه ملکوتی امام علی علیه‌السلام بروید. به همین علت شروع روز اول را به زیارت اختصاص داده‌ایم. 

صبح زود پس از صرف صبحانه از هتل خود راه بیفتید و به پابوس مرقد امام علی علیه‌السلام بروید. گنبد طلایی عظیم حرم مطهر امیرالمؤمنین از همان دور پیداست. پس از یک دل سیر زیارت به سمت وادی‌السلام حرکت کنید. بر اساس روایات پس از زیارت حرم حضرت علی علیه‌السلام، زیارت حضرت نوح و ابراهیم توصیه شده است. مقبره این دو عزیز بزرگوار در مرکز شهر نجف و قبرستان وادی‌السلام قرار دارد. مقبره حضرت صالح، حضرت هود، مقام صاحب زمان (عج)، مزار علامه قاضی، مقام امام سجاد (ع) و مقام امام صادق (ع) نیز در این قبرستان قرار گرفته است. زیارت وادی‌السلام چند ساعتی زمان می‌برد. اگر تمایل دارید نماز جماعت را در حرم امیرالمؤمنین (ع) اقامه کنید، هرچه زودتر زیارت مقام‌های وادی‌السلام را به اتمام رسانید.

پس از خواندن نماز برای صرف نهار به هتل بازگردید. کمی استراحت کرده و از هتل بیرون بزنید، زمان زیادی ندارید! بین مسیر می‌توانید از بازار سرپوشیده نزدیک حرم دیدن کنید. این بازار دقیقاً مقابل حرم مطهر حضرت علی علیه‌السلام قرار دارد. در این بازار می‌توانید انواع لباس، عطر، جانماز، بدلیجات و جواهرات را برای سوغات خریداری کنید. این بازار یکی از معروف‌ترین بازارهای کشور عراق به شمار می‌آید. پس از خریدی کوتاه به حرم رفته تا نماز مغرب و عشا را آنجا بخوانید. پس از زیارت به هتل بازگردید تا زودتر بخوابید، فردا برنامه‌تان نسبت به امروز فشرده‌تر است.

روز دوم مسجد کوفه و مسجد سهله

اغلب کاروان‌ها روز دوم را به زیارت مسجد کوفه و مسجد سهله اختصاص می‌دهند. اعمال مسجد کوفه جزو مهم‌ترین اعمال سفر به نجف و کربلا است. با توجه به قرارگیری مسجد کوفه در ۱۲ کیلومتری نجف بهتر است صبح خیلی زود و قبل از طلوع آفتاب راه بیفتید. بدین ترتیب قبل از شلوغ شدن مسجد می‌توانید اعمال طولانی مسجد کوفه را تمام کنید. مسجد کوفه پس از مسجدالحرام، مسجدالنبی و مسجدالاقصی مهم‌ترین مسجد شیعیان است. تمامی پیامبران در این مسجد نماز خوانده‌اند. در مسجد کوفه از مقام‌های متعددی دیدن کرده و اعمال مخصوص آن را به جا می‌آورید. آرامگاه مسلم بن عقیل، آرامگاه مختار ثقفی و هانی بن عروه نیز در این مسجد قرار دارد.

پس از زیارت مسجد کوفه به مسجد سهله بروید. مسجد سهله در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی حرم امام علی علیه‌السلام قرار گرفته است. بر اساس روایات مختلف این مسجد نیز از نظر معنوی جایگاه و منزلت بالایی دارد. پس از زیارت اماکنی که نام بردیم به احتمال زیاد خسته‌اید، بهتر است به هتل بازگردید تا کمی استراحت کنید. مابقی زمان روزتان آزاد است، می‌توانید آن را به بازدید از جاذبه‌های تاریخی نجف اختصاص دهید. 

روز سوم سفر

امروز آخرین روز حضور شما در نجف اشرف است. بهترین انتخاب این است که به بارگاه ملکوتی امیرالمؤمنین علیه‌السلام رفته و آنجا را یک دل سیر زیارت کنید تا روحتان از حضور در این وادی نورانی جلا بگیرد. در حرم حضرت علی علیه‌السلام مساجد و قسمت‌های مختلفی وجود دارد که اگر دیدن آنها را از دست بدهید حتماً بعداً حسرت خواهید خورد. ضریح مقدس، مسجد الراس، مسجد الخضرا، مسجد عمران بن شاهین، حرم حضرت فاطمه (مخصوص خانم‌ها) ، ایوان ناودان طلا و... بخش‌های مهم حرم حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام هستند. مقبره افراد سرشناسی همچون شیخ عباس قمی، میرزا حسن یزدی، سید علی حائری، ضیاءالدین عراقی و محمدجواد مغنیه نیز در حرم حضرت علی علیه‌السلام قرار دارد.